Tuesday 27 February 2007

Se mai întorc românii în ţară?

Chiar acum mai puţin de o săptămână m-am întors din ţară. Mai toţi cu cei care m-am întâlnit ţineau să mă întrebe dacă mă mai întorc. Nici atunci şi nici acum nu am răspunsul final la această întrebare. Chiar acum câteva minute am terminat de citit un articol despre întoarcerea românilor în ţară. Chiar şi cei din fruntea statului au zis că vor încerca să convingă pe cei plecaţi să se întoarcă. Sunt curios să văd strategia lor, chiar foarte curios. Măcar ce vor, că despre ce o să facă ... nu îmi pun prea multe speranţe.

Dar care sunt de fapt motivele care îl fac pe un român să se întoarcă? Cel mai vehiculat este nivelul salarial, dar eu cred că acesta este motivul pentru care cineva pleacă nu pentru care s-ar întoarce (excepţie făcând doar cazul în care nivelul salarial de la noi ar fi mai mare decât cel din afara - slabe şanse). Dacă vor creşte totuşi salariile, nu va fi meritul guvernanţilor (sau poate doar într-o mică măsură), ele fiind dictate de către piaţa locurilor de muncă, de către cererea şi oferta de pe piaţă.

Alte motive vehiculate ar mai fi: familia, prietenii, prietena/prietenul, mâncarea, neadaptarea ... În cazul meu nu prea se aplică acestea: atât familia cât şi prietenii, jumătate sunt în ţară, iar jumătate plecaţi. Cât despre prietena mea ... cred că aicea aş putea găsi un motiv să nu mă mai întorc deoarece prietena mea nu este în ţară. Mâncarea cred că este un motiv relativ, cred că sunt români peste tot în lume, iar o parte din aceştia au şi afaceri în domeniu culinar, şi în plus eu sunt genul care preferă să işi gătească el singur. Neadaptarea cred că este o chestiune ce ţine de individ, poţi foarte bine să nu te adaptezi nici în ţară. Fiind o persoană sociabilă (extras din ce zic cei din jurul meu) nu poate fi o problemă pentru mine, chiar şi acum pot afirma că mi-am făcut destui prieteni pe aici.

Pe lângă toate acestea mai sunt diferite motive care pot diferi de la caz la caz sau sunt de tip general, dar nu sunt menţionate fiind considerate general valabile şi cunoscute de toată lumea. Cu toate că mi-am zis de la început să nu fac nici o paralelă între România şi alte ţări, de data asta o să fac o excepţie deoarece cunosc foarte bine experienţa aceluiaşi lucru în ambele părţi.
Cum poti să scoţi un card european de asigurat.

România
  1. Consulţi medicul de familie, iar acesta îţi dă informaţii generale şi te sfătuieşte să te duci la casa de asigurări să verifici pentru că el nu stie sigur.
  2. Te duci pe pagina românească destinată cardului unde nu găseşti informaţii de ce ai nevoie, ci doar "Intotdeauna trebuie sa contactati Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate de care apartineti. Fiecare stat membru poate sa decida cum organizeaza distribuirea CEASS in teritoriul propriu." si asta la întrebari frecvente nu într-o rubrică special destinată.
  3. Te duci la casa de asigurări, vezi exact ce îţi trebuie, verifici orarul.
  4. Te duci la facultate(cazul meu: în alt oraş la 150km) iei adeverinţă de student.
  5. Te întorci la casa de asigurări(cazul meu: vineri) şi portarul nu te lasă să intri deoarece biroul emitent de carduri nu lucrează după programul afisat la intrarea principală lângă lista de acte ce îţi trebuie pt card.
  6. Revii luni şi te aşezi la rând în dreptul uşii pe care scria mare "EMITERE CARDURI SANATATE"
  7. Când îţi ajunge rândul afli că de fapt biroul ală e pentru altceva şi nu îi interesează ce scrie pe uşa lor
  8. Cauţi prin toată clădirea şi găsesti la un ghişeu scris mic pe o foaie A5 "Depunere acte card sănătate"
  9. Răbdare de fier şi nervi de oţel ca să îi explici toate actele(nu intru în detalii de genul că habar nu aveau la ce să se uite)
  10. Te duci de 5(cinci) ori şi faci copii foto la acte cu toate că nu era scris în lista citită pe uşa principală şi cu toate că de fiecare dată mă asigura că nu o să îmi trebuiască altă copie
  11. Nu trebuie să ai nici o întrerupere de plată în ultimii 5 ani, eu am avut 20 zile şi mi s-a zis că trebuie să plătesc taxa de sănătate pe perioada respectivă şi să aduc chitanţă.
  12. Te duci la caserie să plăteşti, nu îţi dă voie pentru că nu ai dispoziţie de încasare
  13. Stai 3 ore la o coadă pentru o dispozie de încasare de 28 lei
  14. Te duci la caserie şi plăteşti suma respectivă
  15. Te duci din nou la ghişeu cu toate actele şi o iei de la capăt
  16. Afli că îţi mai trebuie o adeverinţă de la finanţe din oraşul de care aparţii(cazul meu: la 25km) cu toate că nu era menţionat nicăieri şi pe ei nu îi interesează
  17. Rezolvi problema cu adeverinţa (cazul meu: am avut noroc şi m-au lăsat fără). Adeverinţă ce îţi este eliberată în 2-3 zile iar dacă plăteşti mai mult ~ 30 lei o poţi ridica în aceeaşi zi.
  18. Te duci la caserie şi plăteşti 2 lei, costul cardului
  19. Completezi un formular cu adresa la care doreşti să îţi vină cardul, formularul trebuie completat în persoană sau de către alta peroană dacă are procură.
  20. Într-o săptămână îţi ajunge acasă un card de asigurat valabil pe 6 luni.
Anglia
  • 1 A te duci la medicul de familie si complezi un formular sau
  • 1 B te duci pe pagina departamentului de sănătate şi completezi formularul
  • 2 Într-o săptămână îţi ajunge acasă un card de asigurat valabil pe 5 ani.
Nu mai sunt de mult naiv să cred că asta a fost doar o întâmplare singulară şi că am avut parte de un ghinion fără pereche, dar mă întreb unde este respectul în România, respetul faţă de omul simplu, faţă de nevoile acestuia ???
Dacă ai "noroc" de căteva zile din astea ... cred că ai să gaseşti şi răspunsul la întrebarea: Se mai întorc românii în ţară?

13 comments:

Anonymous said...

Bravo.. nici nu mai e nevoie sa dam raspunsul la intrebare.. ii lasam numai sa citeasca si.. poate citesc si CINE TREBE.. desi, "EI SI?" :)
Bravo, Gugule, imi place cum scrii. Ti-am mai spus.

gugu said...

mersi de aprecieri, aş prefera ca totuşi data viitoare să fie semnat comentariul,

baftă

Anonymous said...

Well, nu se mai intorc frate, ce sa caute in tara. Eu stiu ce drumuri am facut pentru a-mi depunde actele de somaj, si aveam nevoie sa fiu somer o singura luna (motive lesne de inteles: bani de la stat).
O paralela cu Cipru:
- Orice plata poti sa o faci din pat daca ai net, ce inseamna Direct Banking (nu mai spun la ce cozi tre sa stai uneori in Romania sa platesti curent, net, etc.)
- Daca vrei sa iti faci asigurare la masina, te cauta ei si ti-o aduc acasa.
- Mi-am schimbat acum 3 luni permisul in permis Cipriot, nici prin cap nu mi-a trecut ca nu o sa trebuiasca sa umblu iar sa platesc 2 taxe, sa ma prezint in timpul programului pentru poza si sa astept de la 7 la 14 zile pana mi-l elibereaza (nu mai stiu exact cat e). Aici: suni agentul, ii dai banii pentru permisul nou, actele tale, copie la acte, permisul vechi, si 2 poze, a doua zi ai permisul nou nout acolo unde zici tu sa ti-l aduca.

Nu mai zic ca ma indispun... de ce ar vrea cineva sa se intoarca?
A.. iti zic eu: BEREA frate, e super ieftina in Romania. Doar pentru asta m-as intoarce... a, si femeile is cele mai frumoase, deci sunt doua lucruri, in rest... nik.

Anonymous said...

Bogdan eu m-a adaptat peste tot pe unde am fost. Si, la fel ca tine, gatesc singura cand mi se face dor de mancarea de la mama. Cat despre salariu, in tara voi primi cam 20% din salariul pe care l-as castiga in Norvegia.
Si totusi...ciudat si pentru mine chiar, avand in vedere ca niciodata nu luam in considerare o posibila intoarcere, planul actual este ca dupa terminarea studiilor, adica in Octombrie, voi fi pe taramuri natale intrand in randul oamenilor full time angajati.
Daca va merge sau nu, nu stiu, dar voi putea sa spun asta peste cativa ani, cand ma voi hotari daca raman in tara sau imi vad de drum in lumea asta...pe unde o fi.
Deci, DA, se mai intorc romanii in tara.

Anonymous said...

Da, te inteleg perfect...Eu una nu am de gand sa ma intorc prea curand in tara. Principalul motiv pentru care am plecat din Romania a fost faptul ca am vrut sa fiu impreuna cu prietenul meu (care e spaniol). Totusi mi s-a intamplat un lucru destul de ciudat. Acum 2 luni prietenul meu mi-a propus sa ne mutam in Romania si sa ne stabilim acolo. A fost in Romania pana acum de 4-5 ori, si i-a placut destul de mult. L-am convis sa ramana, dezvaluindu-i toate aspectele negative pe care le are Romania in acest moment. Sunt mandra ca sunt romanca (mai ales bucovineanca), dar prefer, momentan sa traiesc aici. Sper ca lucrurile se vor schimba...si va fi bine si in Romania si atunci cine stie poate ma voi intoarce, dar daca imi fac un rost aici, va fi mai greu.

Anonymous said...

Daca se mai intorc sau nu: NU NE INTERESEAZA. Nu vreau sa fiu snob sau ipocrit insa cine a plecat si e nesigur ca se va intoarce e clar ca putin ii pasa de soarta compatriotilor, a tarii. In fapt nici nu ar trebui sa li se mai spuna romani, ci doar ceva de genul "nascuti in Romania". E clar ca e greu aici si noi muncim mult sa ne fie mai bine, sa facem ceva ca Romania sa progreseze si sa fim mandri de munca noastra. Cineva mi-a spus odata ca salariul trebuie sa fie ultima motivatie. Stiu ca e greu sa crezi asta si recunosc ca si eu nu sunt de acord 100% dar...
Daca peste 5 - 10 ani in Romania se va trai la fel de bine ca in Cipru, Norvegia, Spania s.a.m.d. brusc toti s-ar intoarce si s-ar bate cu pumnul in piept ca sunt romani. E ca si cum cineva care dobandeste o avere se trezeste inconjurat de rude si prieteni de care nu mai auzise de ani buni:).
E bine ca uneori sa ne intrebam si ce oferim noi nu doar ce ni se ofera.
Salut pe toti nascuti in Romania!:)

Anonymous said...

Ba, tu care esti 100%roman de ce spui chestiile pe care le spui? Esti complexat de faptul ca nu ai putut sa pleci si ca lucrezi ca un sclav in Romania pe bani de paine?
Chiar daca crezi altceva te asigur ca si aici avem telefoane si net. Putem sa comunicam cu cei din tara, venim si in vizita, faptul ca am plecat din Romania nu ne face sa ne uitam familia, prietenii si nici tara de unde venim, te asigur ca nu a uitat nimeni ca e roman. Ma faci sa ma intreb cati ani ai.

gugu said...

Nu cred că are rost să ne certăm cine e român sau nu.

Ca să calmez spiritele uite definiţia cuvântului "român" luată din DEX:

"Persoană care aparţine populaţiei de bază a României sau este originară din România"

Anonymous said...

Nu IcyNoAngel, nu ma simt complexat in nici un fel.Eu nici macar nu am incercat sa plec. Nu am vazut niciodata plecarea o solutie buna. Daca am de paine sau nu, asta nu e treaba ta. Eu pretuiesc mai mult familia si prietenii decat banii. Nu vreau ca doar sa le scriu un mail sau sa le dau un telefon din cand in cand. Comunicarea asta in medii virtuale este doar o iluzie. Apropo de asta chiar zilele trecute citisem ca in UK li se da parintilor care au pierdut un copil la nastere o papusa de plastic/cauciuc ca sa treaca mai usor peste pierderea suferita.
De fapt ceea ce voiam eu sa subliniez nu era faptul ca cei plecati nu o duc bine. Eu doar am vrut sa arat ca ati ramas romani doar la origine. La binele tarii si la progres tragem doar noi cei de aici nu? La festin ar veni insa toti romanii.....

Anonymous said...

Oare nu e important sa ne gasim echilibrul in lumea asta globalizata, oriunde ar fi asta? Si totusi, sa fim originari din Romania, adica Romani?

Anonymous said...

100%roman, nu ne faci si noua un bine sa ne zici ce venit lunar ai ? sau cand ai dat ultima spaga la politie,medic,primarie, etc ?
romanii care pleaca se impart in 2 categorii mari : cei care pleaca pentru bani si cei care pleaca pentru altceva, plus bani
cand in romania va fi cel putin acel "altceva", poate se vor mai intoarce si altii
pana atunci, imi permit sa-ti spun ca esti un cretin

Anonymous said...

100%roman, nu ne faci si noua un bine sa ne zici ce venit lunar ai ? NU, salariul meu e confidential.
sau cand ai dat ultima spaga la politie,medic,primarie, etc ? Nu dau spaga, chiar daca trebuie sa astept 1 an pentru o adeverinta, dar ma rog tu cred ca stii cum e cu spaga pentru ca ai avut nevoie de multe acte si urgent cand ai plecat nu? Probabil ca unele nici nu le-ai obtinut in termeni legali deci era cumva si justificata spaga!!!
romanii care pleaca se impart in 2 categorii mari : cei care pleaca pentru bani si cei care pleaca pentru altceva, plus bani
cand in romania va fi cel putin acel "altceva", poate se vor mai intoarce si altii
pana atunci, imi permit sa-ti spun ca esti un cretin
Iti permiti cam multe, deocamdata eu ma consider patriot si nu am nimic cu cei ce pleaca pana in momentul in care incep sa cotcodeceasca si sa se planga de conditia romanului. Voi vreti sa va intoarceti aici cand va fi mai bine, dar binele asta cine il construieste: noi cei ramasi! NOI o sa facem sa fie mai bine sau poate mai rau. Daca tu nu esti aici cand e mai greu de ce as vrea sa fii cand e mai bine? Nu e logic ce zic? Eu cred in expresia "impreuna la bine si la rau". Tu crezi in expresia "la binele altuia ma duc si eu". Dar poate ca intr-o zi o sa plec si eu, poate ca nu o sa mai suport traiul de aici nici eu, nici altii...si o sa plecam cu totii, ce bine ar fi nu? sa ramana aici doar batranii, copiii care vor pleca si ei dupa ce isi termina studiile pe banii statului si... handicapatii:)). Si sa vezi atunci ce ne plangem ca in Romania se traieste rau.

Anonymous said...

100% sau mai bine spus 1000% roman, cat vrei tu la suta de roman, daca tot iti e atat de bine in Romania noi nu putem sa facem altceva decat sa ne bucuram pentru tine. Lasa sa fim noi aia care nu mai suntem "romani" dar sa ne putem ajuta familia de acolo de unde suntem si sa ne facem o viata mai buna si munceste tu si pentru noi iar cand or fi salariile in Romania cum sunt in alte tari, o sa venim sa te cinstim cu o bere :))))